23 sierpnia 2006

Witam, dzisiaj nie będzie tak jak zapowiadałem o texturowaniu terenu, a o matematyce :) Przez ostatni rok studiowałem ten przedmiot na Politechnice Warszawskiej i mimo tego, żę 99% rzeczy mi sie nie przyda w programowaniu o tyle chce dzisiaj powiedziec o czyms co niektórym sie moze przydac. Dzisiaj bedzie o: przestrzeniach metrycznych.

Kazdy mial kontakt z przestrzeniami metrycznymi chociaz pewnie nawet sobie z tego nie zdawal sprawy. Najczesciej spotykana metryka jest metryka euklidesowa czyli wszystkim znany wzor na odlegosc dwuch punktow od siebie: d(x, y) = sqrt( (a.x - b.x)2 + (a.y - b.y)2 ).

Jak widac odleglosc jest zdefiniowana jako funkcja. Skoro mozna ja zdefiniowac tak to mozna tez inaczej, jednak nowa funkcja musi spelniac nastepujace warunki:
  1. d(x,y)=0 wtedy i tylko wtedy, gdy x=y
  2. d(x,y)=d(y,x)
  3. d(x,z) ≤ d(x,y)+d(y,z) (tzw. nierówność trójkąta).
Postaram sie teraz przedstawic kilka najpopularniejszych metryk:
Zastosowanie metryk:


Na jutro moze napisze cos o liczbach zespolonych i ich wykorzystaniu w reprezenatacji obrotow.

Komentarze: Prześlij komentarz

Subskrybuj Komentarze do posta [Atom]





<< Strona główna

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subskrybuj Posty [Atom]