25 sierpnia 2006

Witam ponownie, tak jak powiedzialem ostatnio dzisiaj bedzie o liczabach zespolonych. Pomysl na napisanie kilku slow na ten temat podsnal mi moj kolega. Do rzeczy...

Za pomoca liczb zespolonych mozna w bardzo latwy sposob przedstawic obrot punktu wokol osi o podany kat. Wikipedia mowi nawet ze liczby zespolone mozna traktowac jak szczegolny przypadek kwaternionow. Zbadalem troche jak takie obroty mialyby wygladac i oto rezultaty.

Kazda liczbe zespolona najczesciej przedstawia sie w postaci: z = a + ib. Gdzie ReZ = a, ImZ = b (czesc rzeczywista i czesc urojona). Liczby rzeczywiste zawieraja sie w zbiorze liczb zespolonych i wystepuja w takiej postaci: a + i0.



Wprowadzmy teraz kilka oznaczen i definicji.
Liczbe zespolona mozna przedstawic w postaci trygonometrycznej:
Mnozenie liczb zespolonych wyraza sie wzorem (postac trygonometryczna):
φ1, φ2 - sa to kolejno Arg z1 i Arg z2.

Teraz mozemy przejsc do liczenia obrotow. Jak widac ze wzoru na mnozenie liczb zespolonych w postaci trygonometrycznej jesli modul jednej z liczb jest rowny 1 to wynikiem bedzie "obrot punktu" o kat φ (bez zmieniania "odleglosci tego punktu od osi obrotu").

Teraz
pojawia sie problem jak obrocic jakis punkt znajac tylko kat o jaki chcemy go obrocic i jego pozycje? Wystarczy odpowiednio przeksztalcic ponizsze wzory:

cosφ = a / |z|
sinφ = b / |z|

Mamy wiec wszystkie dane do wzoru na mnozenie liczb zespolonych w postaci trygonometrycznej. Jest jednak jeszcze jeden sposob na pomnozenie dwoch liczb zespolonych, bardziej tradycyjny:

(a, b) * (c, d) = (ac - bd, ad + bc)

przeksztalcamy wzory:

a = |z|cos
φ
b = |z|sinφ

i podstawiamy spowrotem do wzoru na mnozenie:

(a, b) * (|z|cosφ, |z|sinφ) = (a|z|cosφ - b|z|sinφ, a|z|sinφ + b|z|cosφ)

W ten sposob mamy gotowy wzor na obrot punktu wokol punktu (0, 0). Obrot wokol dowolnego punktu mozna zrobic przez przesuciecie punktu do (0, 0), obrot i ponowne przesuniecie.

Wada przedstawiania obrotow na liczbach zespolonych jest to ze kat o jaki mozna obrocic punkt musi byc z przedzialu [0, 360). Oczywiscie przy odrobinie kreatywnosci mozna i ten problem przeskoczyc.

Najwieksza zaleta? Pozbycie sie macierzy z przestrzeni dwu wymiarowej, gdzie stosunek ich rozmiaru do zastosowania przechyla sie za bardzo na ich nie korzysc (wystarczy popatrzec na powyzsze wzory i pomyslec jak bardzo mozna je zoptymalizowac).



Komentarze:
Wachu... co oni Tobie zrobili... ;/
 
lol? co oni mi zrobili na studiach? :D To sa podstawowe wiadomosci ktore zna kazdy student matematyki, potrafi je liczyc w pamieci i od tylu ;)
 
Mam jedna uwage jesli ktos bedzie czytal tego newsa ze ostateczny wzor to jest zwykly wzor na obrot punktu tyle ze otrzymany nie za pomoca macierzy a liczb zespolonych - dzieki aod :)
 
Myślę nad przestrzeniami metrycznymi, jak cos wymysle, to dam znac. :P
 
wachu: Jak zwykle nie znasz sie na żartach ;D
 
Prześlij komentarz

Subskrybuj Komentarze do posta [Atom]





<< Strona główna

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subskrybuj Posty [Atom]